Calitatea vietii in oras se vede si dupa mijloacele de transport in comun. Potrivit BBC, cele mai bune infrastructuri pentru transportul populatiei sunt in marile metropole ca Londra, Munchen, Seul, Portland sau Taipei.
Jurnalistii BBC Travel au intocmit o lista cu cele mai complexe si bine puse la punct infrastructuri de transport in comun.
Regiunea care delimiteaza zona metropolitan a Londrei se intinde pe 1.500 de kilometri patrati, iar aici functioneaza unul dintre cele mai bune sisteme de transport din lume. Metroul londonez, inaugurat in 1863, are cea mai buna harta de tranzit din lume, dar totodata este si cel mai scump. Un exemplu care caraterizeaza sistemul de transport este ca fara a schimba metroul poti merge din centrul orasului pana in zonele rurale. In termenii specifici mijloacele de transport din Londra sunt impartite in sase zone concentrice, primul fiind in mijlocul orasului.
Seul, capital Coreei de Sud, are una dintre cele mai vaste sisteme de transport, acesta se intinde pe 508 kilometri. Cetatenii au la dispozitie peste o duzina de linii care se intind in toate cele 25 de districte ale orasului. Cum era normal fiecare statie este o adevarata “perla” a tehnologiei, fiind dotate cu ecrane tactile care ofera informatii in timp real, internet gratuity, iar trenurile se succed la orele de varf din doua in doua minute. Pentru bunastarea calatorilor pet imp de iarna scaunele beneficiaza de incalzire, iar vagoanele sunt “ornate” cu televizoare digitale.
Transportul din Munchen usor de folosit!
Munchen-ul are unul dintre cele mai usor de folosit sistem de transport public din Europa, spun cei de la bbc.com. Celebrele U-Bahn, trenurile de sub pamant, precum si S-Bahn-urile, cele de suprafata, asigura toate zonele orasului, din centru pana la aeroport, dar si la periferiile metropolei. O alta facilitate este ca biletul se valideaza o singura data si nu la fiecare schimbare a mijlocului de transport.
Si un stat din SUA a atras atentia jurnalistilor, mai exact este vorba de orasul Portland din Oregon. Cunoscut pentru vastele piste de biciclisti, dar si pentru celebrul MAX- Expressul Zonei Metropolitane, o linie de metrou usor care face legatura intre centrul orasului si suburbii si aeroport.
Capitala Taiwan-ului, Taipei, au unul dintre cele mai punctuale si curate sisteme de transport din lume. Aici bilete se platesc doar cu ajutorul cardurilor fara contact, cu ajutorul dispozitivelor instalate in statii. Trenurile vin din cinici in cini minute sau chiar mai repede, iar aici exista o regula care este foarte stricta si respectata: nu ai voie sa mananci sis a bei in statie sau in tren.
Ecrane tactile si bilete unice!
Nici Bucurestiul nu sta prost la capitolul transport public. Parcul auto al Regiei Autonome de Transport Bucuresti este unul modern, in prezent din cele 1.000 de autobuze Mercedes, 500 sunt dotate cu aer conditionat, iar toate sunt doatate cu aparate care pemit plata cu ajutorul unui card. De asemenea, exista biletele unice pentru metrou si transportul de suprafata, iar pe mai multe linii exista si ghisee electronice cu ecrane tactile cu informatii despre Capitala si transport. Nici Metrorex-ul nu sta prost la capitolul trenuri, de abia au fost achizitionate mai multe garnituri noi. Lungimea retelei de metrou a municipiului Bucuresti se intinde pe 69.25 kilometri, distribuiti pe patru linii magistrale si 51 de statii. Iar in constructie este Magistrala 5 Raul Doamnei-Hasdeu(Opera), Tronson 6,5 km si 10 statii. (Alex Saulea)
(Sursa foto bbc.com, wikipedia.org)